Al 2 weken in ghana!

19 juli 2015 - Mole National Park, Ghana

Hallo!
Nu eindelijk weer even tijd voor een berichtje uit Ghana! Namelijk eerder de tijd niet kunnen vinden dus het heeft even geduurd!
Inmiddels al weer ruim 2 weken hier in Ghana, wat gaat de tijd toch snel! Al helemaal gewend aan het gastgezin, de projecten en alle andere ghanese dingen!
Maar laten we beginnen waar ik met me vorige bericht ben geëindigd! Vrijdag ben ik voor t eerst naar Judah mahama gegaan, wauw wat is dat super daar! Kom je daar aangefietst op de vroege morgen en staan de meiden al klaar om op je af te rennen, je fiets over te nemen om hem voor je weg te zetten en je tas aan te pakken.  Wordt je vervolgens door iedereen verwelkomt en wordt er duizend keer gevraagd hoe t met je gaat en wat je naam is. Een paar meiden die al heel voorzichtig een knuffel geven en laten merken hoe blij ze zijn dat je er bent!
En dan de rondleiding, kom je in een slaapzaal binnen met zo'n 20 slaapplaatsen in een mini kamertje. Sommige hebben een klamboe, andere niet doordat er geen geld is. Op de muur lieve berichten van vrijwilligers geverfd en handafdrukken van de meiden. Je krijgt een beetje een kamp gevoel als je er binnen komt, alleen om daar elke nacht in te slapen? Met z'n alle op een stik heet kamertje .. Misschien is t soms maar beter om er niet bij na te denken, gewoon maar te lachen alsof t de normaalste zaak ter wereld is.
Het klaslokaal wat een puinzooi is, maar goed genoeg om les in te geven. En dan het naailokaal, op het eerste gezicht ziet t er oke uit, tot je ziet dat bijna alle naaimachines kapot zijn, wederom geen geld om ze te laten maken! En de 'woonkamer' natuurlijk niet te vergeten! Een grote ruimte met een tv (vrijwillig heeft die voor ze gekocht!) wat kapotte stoelen en verder niks, gewoon leeg..
Daarna toch maar begonnen aan de les, al is het vrijdag spelletjes dag dus wordt er weinig gedaan. Zo nieuwsgierig als ik was wat schriftjes ingekeken waar ik soms erg van schrok. Abiba bijvoorbeeld, alle rekensommen had ze overgeschreven van t bord, maar nooit heeft ze antwoorden in kunnen vullen, 4+6 is al te moeilijk. Dus heb de spelletjesvrijdag besteed aan de rekensommen van abiba. En wat zijn ze dan dankbaar!
Zaterdag 'heerlijk weekend' nou helaas niet voor mij.. In de ochtend wakker geworden en voelde me echt niet lekker, is van de warmte en vermoeidheid denk je dan gewoon even slapen en gaat wel weg. Tot ik echt heel ziek werd, koorts kreeg en alle energie uit me lichaam was, misschien is er toch wel iets aan de hand ga je dan denken. En dan moet er natuurlijk ook een 'lights off' van enkele uren op komen, dus ik trok t niet meer. Gelijk naar m'n hostmother gegaan en gelijk naar de dokter met Bash. Heerlijk beleving zo in je eerste week .. Bloedprikken in de wachtkamer, kan hier allemaal gewoon! Toen weer naar huis gebracht om gelukkig al snel Bash voor me deur te hebben die me op kwam halen voor de lodge met het nieuws dat mama, Hanno en Nick alvast naar me toe kwamen, zo fijn!
Wat is er nou lekkerder als je ziek bent dan je familie om je heen?
En dan de lieve medewerkers in de lodge er nog bij, maakt t ziek zijn dan toch een stukje beter.
Zondag even de stad in gegaan met t gezin, maar niet voor lang want was te ziek om verder te gaan.
Maandag weer naar de Kidz Active school gegaan, vanaf dan doe ik tot de eerste pauze de crèche om erna het first aids project te doen. Heerlijk die kleine kindjes om je heen, die even lekker komen knuffelen! Heb ze toen ook het 'O'G3NE teken' geleerd, lachen joh! Nu komen ze telkens naar me toe om m'n hand goed te doen en te roepen: O'G3NE!!
Na t werk lekker gegeten bij woorden met een aantal andere en erna gelijk me bed weer in gegaan, voelde me eigenlijk nog altijd rot, maar wou zo graag naar t werk!
Dinsdag eigenlijk bijna hetzelfde gedaan op school, even lunch genomen in de lodge en erna even stof wezen kopen op de markt voor wat kleding dat ik wil laten maken! Vervolgens me spullen weer teruggebracht naar t gastgezin om er vanaf dan weer te slapen, t ging al iets beter en miste ze gewoon best erg! In de avond gegeten met alle vrijwilligers, en dat waren er op dat moment aardig wat! En vervolgens weer lekker terug naar t gastgezin!
Woensdag ochtend wederom gaan werken op de school voor t laatste dagje deze week, lekker geluncht in de lodge ( beetje veel door een foutje van de kok, maar had dat wel even nodig om op te knappen!). In de middag mama, Hanno en Nick meegenomen naar Judah Mahama. Ze waren erg onder de indruk en vonden het ook echt heel heftig. Ze hebben wat geld gedoneerd voor het maken van de naaimachines waar ze natuurlijk erg blij mee waren! Toen opnieuw een rondleiding, maar deze keer kon ik wel de kamer van Mary in (ze slaapt in een eigen kamer met haar 2 zoontjes). Dat was nog erger dan de slaapzalen.. Een bedomtrek zonder bodem erin, geen matrassen, kapotte klamboe, en een keiharde vieze vloer. (En ik denk dat jullie nu wel begrijpen dat ze hierna niet lang meer op de grond heeft geslapen :-) lees: we hebben 2 matrassen voor der gekocht)
Donderdag weer naar Judah mahama gegaan, wat reken sommen gemaakt en natuurlijk even in de gaten gehouden of iedereen ook echt de (goede) antwoorden erbij schreef! Wat ingezamelde spullen uitgedeeld. Schriften, pennen en linialen, LEGO voor de zoontjes van Mary en kleding voor een klein meisje wat er rondhuppelt. En ze heel blij gemaakt met 60 zakjes cup a soup en dropjes! Maar dan moet je je voorstellen dat je uit de klas wordt gehaald, want de meiden hebben een verrassing. Word je naar een pan gebracht waar een groot aantal meiden omheen staat te genieten van 1(!!) zakje cup a soup. Grappig om te zien, en tegelijk ook weer erg dat ze zo zuinig doen omdat ze gewoon niks hebben.. Erna genoten van boterhammen met pindakaas met jam op :)
In de middag opzoek gegaan voor de matrassen voor Mary, wat watermeloenen voor ze gekocht en de nog nieuwe klamboes van mama Hanno en Nick voor ze meegebracht. Wat waren ze ook hier weer blij mee!
In de avond weer met alle vrijwilligers gegeten, super gezellig!
Vrijdag lekker bingo gespeeld met de meiden op Judah Mahama en vooral heel veel lol gemaakt. Ook had ik een verbandkoffer meegenomen om vanaf nu ook deze wonden op me te nemen, want ook hier hebben ze hele diepe wonden.. In de middag vlug wat gegeten in de office en erna lekker wezen zwemmen, dan voelt t gelijk als een hele andere vakantie! Erna een heerlijke maaltijd gehad in t gastgezin en in de avond gaan feesten op de guidipass, een terras op 3 hoog met een prachtig uitzicht en onder de sterren hemel! Heerlijke avond gehad, en helaas ook de laatste keer dat ik een aantal vrijwilligers zag.
Gister (zaterdag) heerlijk uitgeslapen tot half 10 om vervolgens met m'n slaapkop de kamer uit te lopen en al te horen: goodmorning madame Kim! How are you? ' 3 meiden van Judah mahama voor me deur, echt heel leuk! Vervolgens wel geschrokken van t feit dat een van de meisjes waarvan ik de dag ervoor de wondjes had verzorgd ze nu had afgedekt met een kapotte fietsband en plastic zakjes van de straat.. Dus nog voor t ontbijt geprobeerd er t beste van te maken met m'n nutteloze ehbo setje waar alles inzit, behalve wat je nodig hebt! In de middag weer wezen zwemmen, in hoeverre zwemmen mogelijk was want door t Suikerfeest was t mega druk! Het zag letterlijk zwart van al
het volk ;-) maar toch even heerlijk af kunnen koelen, beetje bij kunnen kleuren (door de kledingregels worden normaal alleen je armen gezicht en voeten bruin). Gisteravond nog even naar Judah Mahama gegaan om de wonden te behandelen in de hoop t zo goed mogelijk te kunnen overbruggen tot dinsdag.
En nu lekker onderweg naar Mole! Vandaag jeepsafari, morgen loopsafari en kanosafari!
Respect voor degene die t allemaal hebben gelezen want t is wederom een heel verhaal! Maar ik ga aapjes kijken (of naja olifanten;-))
Groetjes uit Ghana !

1. Els:
    19 juli 2015
    Ha Kim, je maakt heel wat mee daar in Ghana :)
    Fijn dat je weer beter bent. Geniet van alles! x
  2. Lindy:
    19 juli 2015
    Pff wat een verhaal. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Ga zo Door. Ik ben trots op je xxx
  3. Suus:
    19 juli 2015
    Wow Kim, wat ben je goed bezig daar! Daar word ik wel heel blij van zoals je dat allemaal ff regelt. Top! En je schrijft heel leuk. Fijn om te lezen en grappig. Ga zo door!!!! Xxxxx
  4. Hennie:
    19 juli 2015
    Hoi Kim, wat goed dat je snel al gewend bent. Het lijkt wel of je er heel lang bent. Let goed op jezelf, niet alleen maar aan anderen. Als je ziek wordt kan je ze niet helpen. Nog veel plezier en XX van H&H
  5. Renata:
    20 juli 2015
    Heb jij weer...ziek Gelukkig kwam de fam en zo te lezen gaat het weer beter. Houden zo! Je bent goed bezig. Xx
  6. Willy Kunz:
    21 juli 2015
    Kim wat een schitterend verhaal. Je doet zoveel nieuwe ervaringen op dat je hier zeker in de toekomst veel profijt van zult hebben. Kan ik je ergens mee helpen? B.v. Een donatie? Laat het me weten. Niet meer ziek worden hoor! Veel succes ! Willy.