Update

6 augustus 2015 - Tamale, Ghana

Hallo lieve mensen!

Nu alsnog een berichtje uit Ghana, een beetje laat maar kan de tijd en vooral de rust (je bent hier nooit alleen!) er niet voor vinden. Inmiddels zijn we nog maar met 5 vrijwilligers hier in Tamale, het is echt een komen en gaan!

En ondanks dat elke dag al aardig hetzelfde is, merk je toch dat dingen veranderen. De meiden beginnen je meer te vertrouwen, de ergere verhalen komen naar boven, en ook zie je de dagelijkse problemen waar de meiden tegen aanlopen. Hoe moeilijk t ook voor te stellen is, hier is t water vaak op. Ze hebben geen waterleiding en dat beetje water in de tank is goed voor 1-2 dagen. En net als vandaag is het water op en moeten de meiden 2 kilometer heen en ook weer terug lopen voor een klein beetje vies modderig water. Bovenal een mega gevaarlijke weg, wonden zijn ook niet bijzonder hier en dat allemaal vaak op een lege maag. Want ja ook daar lopen we inmiddels tegen aan.. Het mais is op, geen ontbijt. En ja hoeveel kost dat dan? 107 cedi per maand! (Nog geen 25 euro..) waarmee de inmiddels 29 meiden met een gevulde maag aan de dag kunnen beginnen en niet de hele dag misselijk en futloos zijn. En natuurlijk de lieve Aïsha niet te vergeten, die bijzonder lieve vrouw waarvan der buik elke dag dikker wordt door een lever ziekte. Ja waarschijnlijk is het aftellen, want zonder geld kan deze vrouw niet geholpen worden en zal ze binnenkort niet meer wakker worden.. En zo nog meer vreselijke verhalen, maar tegelijk laat dit je des te harder merken waarom je dit doet, waarom je hier bent. En wat ben ik blij om hier te kunnen zijn, om te merken dat het verlegen nieuwe meisje langzaam gesprekken durft aan te gaan. Hoe een meisje van 20 super blij is doordat je der het alfabet hebt geleerd en bovenal hoe erg ze kunnen opknappen van een knuffel en een beetje aandacht als t even niet meer gaat.

Ook hebben we zondag op mijn broertje zijn verjaardag spaghetti gemaakt met de meiden, heerlijk lol gemaakt en veel gezongen en gedanst. Nu nog maar een weekje te gaan op t project, dus nog even knallen de komende week en dan toch weer naar huis. Heel dubbel, maar toch ook wel weer fijn om lekker te kunnen genieten van t eten daar!

Ik ga pannenkoeken maken!

Liefs en groetjes uit Ghana!

1. Lindy:
    7 augustus 2015
    Zodat klinkt heftig allemaal. Wat hebben wij het dan goed in Nederland hè? Ik ben trots op je xxx
  2. Suus:
    8 augustus 2015
    Oh Kim! Wat ben je toch een held! Niet iedereen kan wat jij doet. Ik vind het heel knap. Let goed op jezelf! X