Week 3; verjaardag en Mole

25 juli 2015 - Tamale, Ghana

Hallo salaminga's! Ik zit inmiddels al 3 weken in Ghana, het gaat echt veel te snel! Weer een heerlijke week achter de rug, vorig weekend Mole, en vandaag jarig! Allereerst maar even terug naar vorig weekend, Mole! Wat een aparte belevenis is dat! Kom je daar aan rond half 1 en bestel je gelijk je lunch. Zit je vervolgens bijna 2 uur te wachten op je eten terwijl er aapjes langs het zwembad rennen, op tafel springen om eten te stelen en in de prullenbak kruipen opzoek naar iets eetbaars. Ga je na de lunch op weg baar de verzamelplaats voor de safari zie je ineens een aap een auto inspringen, eten pakken een weg rennen, super grappig! En daar stap je dan, in een jeep, of naja eigenlijk gewoon op het dak natuurlijk. Begeleid door een man met een wapen. Heerlijk rijden door de bossen, overal allerlei verschillende beesten, maar natuurlijk opzoek naar de olifanten! Daar zijn we voor gekomen toch?:) Waar eerder nog 3 olifanten waren, was toen wij er aankwamen niks meer te bekennen. Na even rondbellen bleek dat ze te ver weg waren om erheen te gaan dus moest dan maar de volgende dag, shit balen! Tot we tijdens de verdere safari ineens bericht krijgen dat er toch olifanten gespot zijn in de buurt van waar wij ons bevonden, en het waren er zelfs 8! Erna heerlijk het zwembad in gedoken, avond gegeten en een drankje gedronken op de verjaardag van Sarah! En dan toch weer vroeg naar bed, volgende dag om 7 uur weer een safari, wie die tijd toch verzonnen heeft haha. Volgende ochtend vroeg opgestaan en naar de verzamelplaats gegaan, is onze vriendelijke meneer gewoon met een andere groep weggegaan! Gelukkig stonden er wel 3 olifanten langs de weg dus snel even wat foto's kunnen maken! Wel lekker voor niks zo vroeg opgestaan, maar gelukkig nog wel even tijd om te ontbijten! De wandelsafari begon echt heel leuk, allerlei schattige beestjes gezien, dorpjes tegengekomen die gewoon midden in het bos wonen en dus de dieren weleens voor de deur hebben en natuurlijk opzoek naar de olifanten! Al snel waren de olifanten gevonden, de foto's, filmpjes en selfies gemaakt en ook de zwarte lucht gekomen. Helemaal doorweekt terug gekomen, geen kanotocht meer kunnen doen en de hele dag in koude natte kleding gelopen. Maar achteraf wel grappig, je maakt hier de gekste dingen mee! Dinsdag weer gaan werken bij Judah mahama, het duurde een beetje heel lang tot de meiden op gang kwamen, de ene zat nog te eten, de andere moest nog douchen, weer een paar lagen nog in hun bed, maar eenmaal in de klas weer zoals altijd geïnteresseerd en leergierig met de nodige grapjes tussendoor natuurlijk ;-). En natuurlijk ook de wondjes nog even gedaan, jemig wat ziet dat eruit.. Ze hebben hier allemaal dezelfde diepe, ontstoken wondjes, de ene nog erger dan de ander. Nee tijden het behandelen van de wondjes vinden ze me toch even niet meer zo aardig! In de middag even naar de markt geweest om alvast wat in kopen te doen voor het dobbelen van vrijdag voor mijn verjaardag en in de avond heerlijk gegeten in de lodge! Woensdag wederom vertrokken naar Judah mahama, en wat waren ze rustig die dag! Ik heb meerdere keren t bord vol geschreven met sommetjes, heb in sommige schriftjes het iets moeilijker of makkelijker gemaakt en er bleven zelfs wat meiden zitten van groep 1 toen groep 2 al begon. En probeerde gewoon mee te doen op het hogere niveau! Toppers :) erna even lekker wezen lunchen bij restaurantje, of naja lekker was t niet die pizza, maar goed het was wel heel erg gezellig! En erna even m'n best gedaan om mijn haar te wassen, even om een beeld te vormen: je vult een grote emmer met water, deze en een klein bakje neem je mee naar het douchehokje (overigens ook de plek waar geplast wordt door de andere). Eerst maar wat water over de vloer, maar alsnog je slippers aanhouden en vooral niet denken aan wat er allemaal op de grond zal liggen. Je haar insoppen en wel 20 keer water moeten pakken tot het er uit is en dan voorzichtig je kleding en handdoek van t haakje halen en zorgen dat er niks valt en de plas met water sop en plas wat zich onder je bevind. Uitdagend, maar wel heel grappig haha. Ohja had ik al van de wc verteld? Nou die is heel mooi, we hebben een eigen met slot erop, waar derest gaat, geen idee? Het is een gat in grond met een soort van plastic bebouwing waar je op zou kunnen zitten, met altijd gezelschap van muggen en vliegen, dat is dan weer net wat minder! Oke volgende dag, donderdag! Donderdag is nu de dag dat ik naar de Kidz Active school ga. In de ochtend even gezongen en gedanst met de klas, wat bijles geprobeerd te geven onder de boom, een beetje geknuffeld met alle schattige kindjes daar en natuurlijk erna weer het first aid project. In de middag heerlijk macaroni gegeten in de stad en in de avond gezellig met alle vrijwilligers gekookt en gegeten ! In de avond nog een aardige tijd bezig geweest met t inpakken van de dobbelcadeautjes en erna lekker me bed ingekropen. En dan gisteren, heel vroeg eruit gegaan om nog verder te gaan met de cadeautjes en te zorgen dat alles klaar was voor mijn verjaardag bij Judah mahama. Kom je het terrein oprijden worden wederom de spullen weer van je aangepakt, doodgeknuffeld, gefeliciteerd en hier en daar alvast gezongen. Loop je t lokaal binnen is het helemaal versierd, schoolbord volgetekend, en slingers gemaakt van tekeningen die de meiden voor me hebben gemaakt, echt super lief! Wat heb ik genoten zeg, bingo gespeeld, dobbelen ging goed en nog gedanst met z'n alle ook! Super fijn om gewoon even met alle meiden bij elkaar te zijn, lekker te dollen en plezier te maken! In de middag heerlijk wezen zwemmen en gister avond fufu gegeten, heel lekker maar vult wel heel erg! Na t eten naar de lodge gewandeld, denkend dat we vanaf daar een taxi pakken zoals altijd, kom ik binnen is iedereen daar, alles versierd en taart! Bedankt mama en alle vrijwilligers en werknemers van de lodge! Erna nog naar giddipass geweest en gezellig avondje gehad zo met iedereen! En ja nu zit ik dus als 18 jarige in de bus onderweg naar hand in hand, de aapjes en de watervallen. Ik ga weer lekker genieten van dit weekend en de komende week!

1. Joyce Roestenburg:
    25 juli 2015
    Ja Kim, weer een prachtig verhaal. Je hebt vandaag op je verjaardag in ieder geval beter weer dan wij hier in Nederland. Het stormt! Brrrrr!
    Fantastisch dat je het zo leuk hebt. En ja, wat gaat de tijd snel. Je bent al weer drie weken in Ghana. Geniet er nog maar
    goed van!! In ieder geval nog een hele fijne verjaardag en nog een mooie tijd in Ghana. Dikke kus, Joyce
  2. Lindy:
    25 juli 2015
    Hai Kim klinkt weer spannend allemaal. Volgens mij ben je nu op de helft. Nog veel plezier en natuurlijk gefeliciteerd. Dikke kus, Lindy
  3. Renata:
    Lieve Kim,
    Vanuit een stormachtig NL (het lijkt wel herfst) van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Een betere manier om 18 te worden, kan ik niet bedenken. Behalve dan dat wij er niet bij zijn haha. Geniet lekker van alle verrassingen!
    Xx, Renata
  4. Hennie:
    26 juli 2015
    Hoi Kim, weer een mooi verhaal. En wel een heel bijzondere verjaardag. Liefs H&H
  5. Joke van veen:
    26 juli 2015
    Geweldig Kim, wat maak je een hoop,mee!
    En nog van harte gefeliciteerd meid!!
  6. Sylvia:
    27 juli 2015
    Hi Kim,

Wat een mooie verhalen allemaal!

Schat hoop dat je daar een leuke verjaardag heb gehad.

xxx van ons!
  7. Renee:
    27 juli 2015
    Kim wat kan jij toch heerlijk en boeiend schrijven!! Super tof!
  8. Suus:
    28 juli 2015
    Kim! Wat een avonturen. Deze verjaardag vergeet je nooit meer! Ben benieuwd naar je volgende verhalen. X